Om cookies

Den 1 juli 2011 förändrades lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Det innebär att du som besöker en webbplats aktivt kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade cookies, kakor.

Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera och de har redan sparats temporärt på din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. På Alfakassans webbplats används även cookies för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse.

Du behöver därför tillåta lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett.

Mina sidor

Här hittar du några vanliga frågor och svar om Mina sidor. 



  1. 1 Vad är Mina sidor?

    Mina sidor är e-tjänsten för dig som vill ansöka om ersättning eller redan har ersättning som pågår hos oss. Som inloggad kan du skicka in dina tidrapporter och formulär elektroniskt till oss. Du kan även skicka meddelanden, se dina inskickade handlingar och dina utbetalningsspecifikationer.

  2. 2 Vad är Att göra-listan?

    Att göra-listan finns på Mina sidor. Listan innehåller uppgifter om vad du ska skicka in till oss för att ansöka om ersättning. När du har gjort klart uppgifterna på din Att göra-lista flyttas de till din Jag har gjort-lista.

  3. 3 Varför finns det kvar uppgifter som jag har gjort på min Att göra-lista?

    Det kan bero på att din handläggare inte har hunnit kontrollera uppgifterna du har gjort. Din Att göra-lista uppdateras först när din handläggare har gjort denna kontroll.

  4. 4 Varför har jag fått en uppgift på min Att göra-lista om att jag ska skicka in information om mitt arbete igen?

    Om du har fått en uppgift att skicka in information om ditt arbete som du redan har skickat in till oss kan du bortse från den. 

    Uppgiften Information om arbete skapas på din Att göra-lista när du rapporterar arbete i din tidrapport. Den registreras av din handläggare men vid långa väntetider hos a-kassan hinner inte registrering ske innan du skickar in ny tidrapport. Därmed skapas uppgiften flera gånger. 

    Om det händer, kontakta oss genom att skicka ett meddelande på Mina sidor så kan vi ta bort uppgiften från din Att göra-lista.

  5. 5 Varför får jag begäran om samtycke på Mina sidor?

    För att en a-kassa ska kunna lämna ut information om dina utbetalningar till en trygghetsorganisation där du har en inkomstförsäkring behöver du lämna samtycke till a-kassan.

    Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Om du inte tar tillbaka ditt samtycke kommer det att tas bort automatiskt efter två år. 

  6. 6 Varför kan jag inte öppna intyg eller brev som jag har fått på Mina sidor?

    Det kan finnas olika anledningar till att du inte kan öppna och läsa brev som du fått från oss via Mina sidor.

    Om sidan du öppnar är tom (grå/vit) kan det exempelvis beror på att du saknar PDF-läsare eller att du inte har den senaste versionen. Förslagsvis kan du ladda ner Adobe Reader eller uppdatera den PDF-läsare som du använder.

  7. 7 Varför får jag en grå tom sida med texten ”Mina sidor Medlemsportal” efter att jag har loggat in i Mina sidor från min iPhone eller iPad?

    Om du får en grå tom sida har du troligtvis inställningen Privat surfningsläge på. För att lösa problemet behöver du stänga av Privat  surfningsläge.

 


Snabblänkar

Logga in

Mina sidor

Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

Min anslutning

Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

Arbetsgivarintyg.nu

Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

Adress

Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):
Alfa-kassan
FE 69
930 88 Arjeplog
Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.