Om cookies

Den 1 juli 2011 förändrades lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Det innebär att du som besöker en webbplats aktivt kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade cookies, kakor.

Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera och de har redan sparats temporärt på din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. På Alfakassans webbplats används även cookies för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse.

Du behöver därför tillåta lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett.

Mina sidor

Här hittar du några vanliga frågor och svar om Mina sidor. 



  1. 1 Varför går det inte att signera med e-legitimation när jag försöker logga in på Mina sidor eller skicka in min tidrapport?

    Om du inte kan signera med e-legitimation när du försöker logga in eller skicka in din tidrapport, pröva att använda Google Chrome som webbläsare istället.

  2. 2 Varför ligger det kvar uppgifter på min Att göra-lista?

    Det kan bero på att din handläggare inte har hunnit kontrollera uppgifterna du har gjort. Din Att göra-lista uppdateras först när din handläggare har gjort denna kontroll.

  3. 3 Varför får jag en grå tom sida med texten ”Mina sidor Medlemsportal” efter att jag har loggat in i Mina sidor från min iPhone eller iPad?

    Om du får en grå tom sida har du troligtvis inställningen InPrivate-surfing på. För att lösa problemet behöver du stänga av InPrivate-surfing.

  4. 4 Varför kan jag inte öppna intyg eller brev som jag har fått på Mina sidor?

    Det kan finnas olika anledningar till att du inte kan öppna och läsa brev som du fått från oss via Mina sidor:

    1. Tryck på knappen Visa bredvid intyget du vill öppna. Använder du en mobil enhet behöver du även öppna den nedladdade PDF-filen.

    2. Om sidan du öppnar är tom (grå/vit) kan det beror på att din enhet saknar PDF-läsare. I så fall behöver du ladda ner exempelvis Adobe Reader.

    3. Om du har en PDF-läsare men ändå inte kan öppna filen behöver du uppdatera till en nyare version eller ladda ner Adobe Reader. 

  5. 5 Hur gör jag om jag har problem med min e-legitimation?

    Om du har problem med din e-legitimation ska du kontakta den leverantör du använder, exempelvis bank eller Telia. Kontaktuppgifter till support oavsett bank eller Telia finns under www.bankid.com.

    Du kan testa om din e-legitimation fungerar korrekt genom att besöka www.test.bankid.com och följa instruktionerna.

  6. 6 Vilka webbläsare stödjer Mina sidor?

    Vi rekommenderar att du använder Mina sidor i exempelvis Chrome, Safari, Edge eller Firefox. Mina sidor fungerar med de vanligaste operativsystemen så som Microsoft, Mac, Linux och Unix.

  7. 7 Använder sig Mina sidor av popup-fönster?

    Ja, kontrollera att popup-fönster är tillåtna i din webbläsare. Vissa tjänster i Mina sidor, till exempel Skriv ut, kräver att du tillåter popup-fönster. 

  8. 8 Måste jag tillåta JavaScript?

    Ja, JavaScript är nödvändigt för många funktioner på Mina sidor. För att Mina sidor ska fungera korrekt måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att JavaScript körs. 

 


Snabblänkar

Logga in

Mina sidor

Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

Min anslutning

Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

Arbetsgivarintyg.nu

Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

Adress

Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):
Alfa-kassan
FE 69
930 88 Arjeplog
Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.