Om cookies

Den 1 juli 2011 förändrades lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Det innebär att du som besöker en webbplats aktivt kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade cookies, kakor.

Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera och de har redan sparats temporärt på din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. På Alfakassans webbplats används även cookies för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse.

Du behöver därför tillåta lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett.

Pågående ersättning

Här hittar du vanliga frågor och svar om pågående ersättning. I menyn till vänster kan du hitta ytterligare frågor och svar för andra ämnen.



  1. 1 Varför får jag inte utbetalning för alla dagar på min tidrapport?

    Du kan endast få ersättning för de dagar som du har varit arbetslös, dock för högst 5 dagar per vecka.

    Du får ingen ersättning utbetald för karens- eller avstängningsdagar. 

  2. 2 Kan jag kombinera min ersättning med en timanställning?

    Din genomsnittliga arbetstid och arbetsmöjlighet avgör hur många timmar du kan få ersättning för per vecka.

    Arbetar du under en vecka kan vi betala ut ersättning för resterande timmar, i hela och halva ersättningsdagar.

    Du kan använda vår beräkningsfunktion för att räkna ut hur många ersättningsdagar du har rätt till per vecka. Hindertid motsvarar den tid du har arbetat.

    Din arbetade tid fyller du i på tidrapporten.

  3. 3 Vad bör jag tänka på när jag börjar arbeta samtidigt som jag får ersättning?

    Du kan få ersättning i kombination med deltidsarbete under maximalt 60 veckor under en ersättningsperiod. När alla dina 60 deltidsveckor är använda kan du inte få ersättning för de veckor som du arbetar eller har semester.

    Arbetar du deltid under en vecka och får ersättning för samma vecka, räknas den veckan av från dina 60 deltidsveckor. En vecka som du får ersättning för men då du inte har arbetat eller haft semester räknas inte som en deltidsvecka.

  4. 4 Arbetsförmedlingen har meddelat mig att de har skickat ett meddelande till min a-kassa om att jag inte har följt min handlingsplan, vad händer nu?

    Får vi ett meddelande från Arbetsförmedlingen om att du inte har följt din handlingsplan kan det påverka din ersättning. Vi utreder meddelandet om du ansöker om ersättning för den perioden. Du har möjlighet att lämna din förklaring innan vi fattar beslut i ärendet.

  5. 5 Hur får jag min utbetalning?

    Våra utbetalningar hanteras av Swedbank. Finns ditt konto registrerat i Swedbanks kontoregister sätts din utbetalning automatiskt in på ditt konto. Har du inget konto registrerat hos dem skickas en utbetalningsavi till dig.

    Du kan registrera ditt konto här.

  6. 6 Mina ersättningsdagar håller på att ta slut, vad kommer hända med min ersättning?

    En ersättningsperiod är 300 ersättningsdagar. Har du barn under 18 år får du ytterligare 150 ersättningsdagar, totalt 450 ersättningsdagar. 

    Har du inte barn som är under 18 år ska du uppfylla ett nytt arbetsvillkor för att kunna få en ny ersättningsperiod.

    Vi gör en preliminär kontroll om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor när du har cirka 70 ersättningsdagar kvar. För att vi ska kunna utreda om du uppfyller ett nytt arbetsvillkor behöver du skicka in arbetsgivarintyg. 

  7. 7 Jag har inte ersättning längre, varför har jag fått ett brev om att jag ska skicka in arbetsgivarintyg/anställningsavtal?

    Om du på din tidrapport har fyllt i att du arbetar behöver vi en kopia av ditt anställningsavtal eller motsvarande uppgifter för att kontrollera att rätt ersättning har betalats ut till dig.

    När du har avslutat din anställning, eller var sjätte månad från att den har påbörjats, behöver du skicka in ett arbetsgivarintyg för arbetet du har fyllt i på dina tidrapporter.

  8. 8 Vad kan hända om jag inte informerar nya eller ändrade uppgifter t.ex. att jag börjar studera?

    Det är viktigt att du alltid informerar oss om det sker några förändringar i din situation. Om du till exempel börjar arbeta hel- eller deltid, studera, blir föräldraledig eller sjuk, så är det viktigt att informera oss om detta så fort som möjligt. Allra senast 14 dagar efter förändringen för att det ska bli rätt.

    Vi litar på att de uppgifter du lämnat stämmer. Om detta inte stämmer kan det leda till att du måste betala tillbaka ersättning som du har fått.

    Lämnar du inte in rätt uppgifter eller inte meddelar ändrade uppgifter till oss så kan det anses vara grovt vårdslöst eller medvetet. Det innebär att du kan bli av med din ersättning mellan 45 och 195 dagar. Du måste även i minst 80 dagar innan du på nytt kan ansöka om ersättning. Om du är ansluten till oss kan du bli utesluten och kan då inte ansöka om ersättning under 1 års tid. Du kan också bli polisanmäld.

  9. 9 Varför har jag fått så lite ersättning utbetalt den här månaden?

    Vi har ändrat vår utbetalningsrutin från att ha en utbetalningsdag i månaden till att betala ut ersättning varje vecka. Det innebär att du får utbetalning på torsdag för de tidrapporter du har lämnat in senast på måndagen samma vecka. 

 


Snabblänkar

Logga in

Mina sidor

Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

Min anslutning

Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

Arbetsgivarintyg.nu

Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

Adress

Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):
Alfa-kassan
FE 69
930 88 Arjeplog
Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.