Om cookies

Den 1 juli 2011 förändrades lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Det innebär att du som besöker en webbplats aktivt kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade cookies, kakor.

Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera och de har redan sparats temporärt på din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. På Alfakassans webbplats används även cookies för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse.

Du behöver därför tillåta lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett.

Tidrapport

Här hittar du några vanliga frågor och svar om tidrapporter.



  1. 1 När måste jag skicka in min tidrapport för att få en utbetalning?

    Utbetalningar sker vanligtvis varje torsdag. För att du ska kunna få utbetalning ska du skicka in din tidrapport till oss senast måndag samma vecka. För mer information om nätskommande utbetalningsdatum läs här

  2. 2 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag har varit sjuk?

    Om du har varit sjuk ska du fylla i det under ”Sjuk” på tidrapporten. Om du har varit sjuk en hel dag fyller du i rutan där det står ”1/1”.

  3. 3 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag har en timanställning?

    Om du har en timanställning ska du under rubriken ”Arbete” fylla i det antal hel- och halvtimmar du har fått betalt för under respektive dag. Minuter avrundas uppåt till närmaste hel- eller halvtimme.

  4. 4 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag har haft jour eller helgarbete?

    Oavsett vilken dag och tid i veckan du har arbetat ska du fylla i antal arbetade timmar på din tidrapport.

    Vid beredskapsjour ska du fylla i hela jourperioden på tidrapporten, det vill säga arbete motsvarande 24 timmar per dygn.

  5. 5 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag har en deltidsanställning?

    Om du har en deltidsanställning ska du fylla i anställningens omfattning i procent. Anställningens omfattning behöver fyllas i varje vecka som anställningen pågår.

    Om du arbetar utöver anställningens omfattning ska du fylla i de extra timmarna under rubriken ”Arbete”. Om din anställning förändras behöver du skicka in ett nytt anställningsavtal.

  6. 6 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag har varit föräldraledig?

    Tillfällig föräldrapenning ska fyllas i under rubriken Sjuk/Föräldrapenning. Om du tar ut en hel dags föräldrapenning behöver du fylla i rutan ”1/1” för aktuell dag.

    Tillfällig föräldrapenning som tas ut under lördag och söndag påverkar inte din ersättning, men behöver fortfarande fyllas i på tidrapporten.

  7. 7 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag har haft semester?

    Om du har haft betald semester från en anställning ska du fylla i det under rubriken "Semester". Om du har haft obetald semester ska du fylla i det under rubriken "Kan inte ta arbete".

  8. 8 Hur fyller jag i på tidrapporten att jag är inskriven på en aktivitet via Arbetsförmedlingen?

    Om du får aktivitetsstöd via Arbetsförmedlingen ska du inte fylla i tidrapporter och skicka in till oss. Kontakta Försäkringskassan för mer information.

    Om du däremot är inskriven i aktivitet på deltid och ska ansöka om ersättning för resterande tid ska du fylla i din anställnings omfattning i procent på tidrapporten.

  9. 9 Vad kan hända om jag fyller i min tidrapport fel?

    Vi litar på att de uppgifter du lämnat stämmer. Om detta inte stämmer kan det leda till att du måste betala tillbaka ersättning som du har fått.

    Om du inte lämnar rätt uppgifter eller inte meddelar ändrade uppgifter till oss så kan det anses vara grovt vårdslöst eller medvetet. Det innebär att du kan bli av med din ersättning mellan 45 och 195 dagar. Du måste också jobba i minst 80 dagar innan du på nytt kan ansöka om ersättning. Om du är ansluten till oss kan du bli utesluten och kan då inte ansöka om ersättning under ett års tid. Du kan också bli polisanmäld.

  10. 10 Kan jag ändra en redan inskickad tidrapport?

    Ja, så här gör du för att ändra en inskickad tidrapport:

    1. Gå till fliken Rapportera tid.
    2. Välj den veckan du vill ändra på.
    3. Tryck på knappen Ändra.
    4. Gör ändringen och signera tidrapporten. Glöm inte att ange orsak till varför du ändrar tidrapporten.
    5. Signera och skicka in tidrapporten.

  11. 11 Varför saknas det veckor när jag ska fylla i min tidrapport?

    De veckor som saknas är antagligen redan inskickade eller påbörjade. Gå till fliken Rapportera tid och kolla om det du har några tidrapporter att göra klart. Du kan ha flera tidrapporter att göra klart, välj i så fall aktuell vecka i rullistan.

    Under Inskickade tidrapporter kan du se alla tidrapporter som du redan har skickat in.

 


Snabblänkar

Logga in

Mina sidor

Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

Min anslutning

Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

Arbetsgivarintyg.nu

Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

Adress

Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):
Alfa-kassan
FE 69
930 88 Arjeplog
Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.