Om cookies

Den 1 juli 2011 förändrades lagen om elektronisk kommunikation (2003:389). Det innebär att du som besöker en webbplats aktivt kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade cookies, kakor.

Vissa cookies är nödvändiga för att alfakassan.se ska fungera och de har redan sparats temporärt på din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. På Alfakassans webbplats används även cookies för att du som besökare ska få en bättre användarupplevelse.

Du behöver därför tillåta lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett.

Tidrapport

Här kan du läsa vanliga frågor och svar om tidrapport. I menyn till vänster kan du hitta ytterligare frågor och svar för andra ämnen.



  1. 1 När måste jag skicka in mina tidrapporter för att de ska hinna betalas ut?

    Vi behöver ha dina tidrapporter senast på måndag samma vecka som utbetalning sker för att de ska hinna betalas ut.

  2. 2 Kan jag skicka in tidrapport via internet?

    På vår e-tjänst Mina Sidor kan du skicka in tidrapport och andra ansökningshandlingar elektroniskt. Du loggar in med hjälp av e-legitimation/Bank-ID.

  3. 3 Jag har varit sjuk en dag, hur fyller jag i det på tidrapporten?

    Om du är sjuk ska du fylla i det under ”Sjuk” på tidrapporten. Om du är sjuk en hel dag fyller du i rutan där det står ”1/1”.

  4. 4 Jag har en timanställning, hur fyller jag i de timmar jag arbetar på tidrapporten?

    Om du har en timanställning ska du under rubriken ”Arbete” fylla i det antal hel- och halvtimmar du har fått betalt för under respektive dag. Minuter avrundas uppåt till närmaste hel- eller halvtimme.

  5. 5 Hur redovisar jag arbete på helg eller haft jour?

    Det saknar betydelse om du arbetat på en vardag eller helg, allt arbete ska redovisas. Även nattarbete och jourtid ska fyllas i.

  6. 6 Jag har en deltidsanställning med fast månadslön, hur fyller jag i arbetet på tidrapporten?

    Om du har en deltidsanställning ska du fylla i anställningens omfattning i procent. Anställningens omfattning behöver fyllas i varje vecka som anställningen pågår.

    Om du arbetar utöver anställningens omfattning ska du fylla i de extra timmarna under rubriken ”Arbete”. Om din anställning förändras behöver du skicka in ett nytt anställningsavtal.

  7. 7 Jag tar ut tillfällig föräldrapenning, hur fyller jag i min tidrapport?

    Tillfällig föräldrapenning ska fyllas i under rubriken Sjuk/Föräldrapenning. Om du tar ut en hel dags föräldrapenning behöver du fylla i rutan ”1/1” för aktuell dag.

    Tillfällig föräldrapenning som tas ut under lördag och söndag påverkar inte din ersättning, men behöver fortfarande fyllas i på tidrapporten.

  8. 8 Jag har aktivitetsstöd via Arbetsförmedlingen, hur fyller jag i det på tidrapporten?

    Om du får aktivitetsstöd via Arbetsförmedlingen ska du inte fylla i tidrapporter.

    Om du är inskriven i aktivitet på deltid och ska ansöka om ersättning för resterande tid ska du fylla i din anställnings omfattning i procent på tidrapporten.

  9. 9 Jag ska på semester, hur ska jag fylla i min tidrapport?

    Om du har betald semester från en anställning ska du fylla i det under rubriken "Semester". Om du har obetald semester ska du fylla i det under rubriken "Kan inte ta arbete".

  10. 10 Vad kan hända om jag fyller i min tidrapport fel?

    Vi litar på att de uppgifter du lämnat stämmer. Om detta inte stämmer kan det leda till att du måste betala tillbaka ersättning som du har fått.

    Om du inte lämnar rätt uppgifter eller inte meddelar ändrade uppgifter till oss så kan det anses vara grovt vårdslöst eller medvetet. Det innebär att du kan bli av med din ersättning mellan 45 och 195 dagar. Du måste också jobba i minst 80 dagar innan du på nytt kan ansöka om ersättning. Om du är ansluten till oss kan du bli utesluten och kan då inte ansöka om ersättning under ett års tid. Du kan också bli polisanmäld.

 


Snabblänkar

Logga in

Mina sidor

Här kan du som får ersättning från Alfa-kassan få en överblick över din ersättning och dina kommande utbetalningar.

Min anslutning

Här hittar du uppgifter om din anslutning och inbetalda avgifter m.m.

Arbetsgivarintyg.nu

Här kan du som arbetsgivare fylla i arbetsgivarintyg. Du som arbetstagare granskar intyget och skickar till din a-kassa. Allt sker elektroniskt med hjälp av e-legitimation.

Adress

Till nedanstående adress skickar du alla handlingar och intyg (dock ej kassakort):
Alfa-kassan
FE 69
930 88 Arjeplog
Kassakorten ska skickas till den adress som står förtryckt på kassakortet.